Patai Krisztina / thecareercoach.hu | fotó: Tóth Balázs, smink: Szlameniczky Zita
Patai Krisztina karrier coach-csal a testvérén keresztül ismerkedtem meg, akivel egy céges portréfotózás alkalmával találkoztunk. Úgy érezte, hogy jól együtt tudnánk dolgozni a nővérével, ezért összekötött bennünket. A személyes találkozásunkon Krisztával hamar megtaláltuk a közös hangnemet. Jól elbeszélgettünk a magyar álláskeresési piacról és a kihívásokról, amikkel a modern munkakereső szembenéz. Ekkor jött az ötlet, hogy készítek Krisztával egy rövid interjút, hogy minél többekhez eljuthassanak ezek a gondolatok és jótanácsok.
TB: Mesélj röviden a karrierutadról. Hol dolgoztál és milyen feladatokat láttál el? És mivel foglalkozol most?
PK: Én eredetileg szociológiát tanultam és pályakezdőként, gyakornokként csatlakoztam a fejvadász piachoz. Ez annyira bejött nekem, hogy az elmúlt 10 évet Magyarország első számú munkaerő közvetítő cégénél, a Randstad-nál töltöttem különböző pozíciókban. 3 év toborzás után lettem egy kis csapatnak a vezetője, ami folyamatosan növekedett évről évre. 2010 és 2016 között pénzügyi, jogi, gyógyszeripari és IT területeken vezettem csapatokat. 2016 év közepétől vagyok GYES-en a kisfiammal, ami mellett karrier coachinggal és karrier tanácsadással foglalkozom. A karrier coaching egyébként 2 éve van jelen az életemben és az álláskeresők, munkavállalók részéről érkező megváltozott igények miatt kezdtem el ezzel foglalkozni.
TB: Milyen trendeket látsz az álláskeresési piacon? Van még egyátalán jelentősége az önéletrajzoknak?
PK: Több trend is van a piacon:
- Sok az üres állás, sok a nyitott munkavállaló, de nem találják a közös nevezőt
- A networking és a személyes márka szerepe erősödik az álláskeresésben
- Egyre kevesebben jelentkeznek állásokra és direktbe keresik a fejvadászok az embereket
- A 45+-os generáció nagyon nehezen talál a klasszikus módszerekkel új állást
- Rengeteg helyre a fiatal, olcsó munkaerőt keresik
- Egyre kevesebb a vezetői állás és arra sok a jelentkező
- Vegyes karrierek alakulnak ki, freelancerként folytatják egyre többen a pályafutásukat
Az életrajznak van, volt és lesz jelentősége, amíg emberek lesznek és dolgozni akarnak. Csak az a kérdés, hogy milyen technikai eszközökkel állítjuk elő és milyen formátumban.
TB: Mik szerinted a leggyakrabban előforduló hibák az önéletrajzokkal?
PK: A leggyakoribb hibák, amikkel találkozom:
1. Nem megfelelő minőségű fotó
2. túl általános, leíró jellegű információk feltüntetése
Azaz konkrétumok helyett általános megfogalmazás: pl. beosztottak vezetése. Ehelyett érdemes konkrétan fogalnazni: pl. 10 fős csapat menedzselèse, szakmai koordinációja, fejlesztése, mentorálása.
3. túl hosszú tartalom, nem állásra szabottan megírt CV
Egy életrajz pályakezdőknél max. 1 oldal lehet! Sőt, 5 év szakmai tapasztalatnak is rá kell férnie 1 oldalra. A legrégebb óta a pályán lévő munkakeresőnek is maxium 2 oldal lehet a CV-je, ennél hosszabbat ugyanis garantáltan nem fognak elolvasni.
4. szerkesztésben elavult technika
Ahhoz, hogy 1-2 oldalra ráférjen minden, ügyesnek kell lenni. Érdemes szövegdobozokat használni, vagy vizuálisan megjeleníteni dolgokat. Pl. infografikákat tudsz készíteni az erősségek, nyelvtudás és IT ismeretek szekcióknak.
5. helyesírási hibák
Használjuk a Word vagy a Chrome web böngésző beépített helyesírás ellenőrző programját!
TB:. Mi a véleményed a CV-hez csatolt fotó jelentőségéről? Van olyan, hogy csak a fotó alapján ítélnek meg valakit a munkaadók?
PK: Igen, van ilyen hogy valakit azért nem hívnak be személyes interjúra, mert a fotó alapján nem szimpatikus valamiért. Annak ellenére kiejtik, hogy szakmailag amúgy megfelelő lenne. Sajnos sok ilyen példát láttam már fejvadász pályám során.
Több pszichológiai kísérlet is volt a témában.
Nem kötelező fotót tenni a CV-re, de ha van, és pozitív benyomást képes kelteni, akkor mindenképpen használjuk, mert növeli az álláshoz jutás esélyét.
TB: Véleményed szerint mik a kerülendő dolgok a CV fotók esetében?
PK: Nagyon fontos, hogy az összhatás meglegyen és a fotó a pályázó szakmaiságát is tükrözze. Ha valaki személyi asszisztens, akkor ne keltse ügyvezető igazgató benyomását. Ha viszont valaki felsővezető, akkor legyen ez látható a fotón is. Miből látható ez? Megfelelő öltözék, hajviselet, tekintet, fotó háttér.
Nincsenek szerintem általános szabályok, mert egy kreatívabb céghez vagy kreatív munkakörbe, mint például reklám cégekhez, marketinges pozícióba vagy social marketing területre más hatású CV és fotó a nyerő, mint egy ügyvédi irodához vagy IT-s céghez. Az a fontos, hogy magunknak is tetszünk a fotón és ízléses legyen ruházat szín-összeállítása. Menjen el mindenki fodrászhoz a fotózás előtti nap vagy ápolt frizurát készítsen magának. Csatt lehetőleg ne legyen a hajban.
Pár tipikus rossz példa:
- Esküvői fotóról levágott fej, amibe belelóg a másik ember válla
- Szabadidős fotóról levágott kép
- Nőknél túl nagy dekoltázs mutatása / túl erős smink / extravagáns haj
- Merev beállás, fehér fal elött, igazolványkép stílusú tekintet
- Rossz fényviszonyok
- Ballagási tablókép használata 30+ éves embernél
- Erőltetett pózok: laptop előtt ül az asztalnál / tefefonál / vállán áthajított zakóban pózol teljes alakban
TB: Mekkora szerepe van ma Magyarországon a LinkedIn-nek?
PK: Egyre többen fejvadásznak a Linkedin-en, céges toborzók és fejvadászok is és keresik napi szinten a szakembereket álláslehetőségekkel. Akkor van esély a "horogra akadásra", ha van feltöltve minőségi fotó, és kitöltött karrier információ, megfelelő kulcsszavak és kapcsolatok.
TB: LinkedIn profilra kinek van szüksége szerinted?
PK: Azoknak, akik tudatosan szeretnének karriert építeni, akár cégnél munkavállalóként, akár saját cégtulajdonosként. Akinek van 1-2 év munkatapasztalata, annak már érdemes Linkedin-en jelen lennie.
TB: Mire érdemes odafigyelni, hogy sikeresek legyünk LinkedIn-en?
PK: Javaslom, hogy figyelj oda a következőkre:
1. megfelelő fotó
2. tartalomban releváns információk, megfelelő kulcsszavak
3. folyamatosan építeni kell a kapcsolatokat, akit ismerünk, be kell jelölni
4. ajánlásokat kell kérni szakmailag kollégáktól, felettesektől, akiknek számít a véleménye
5. like-olni és sharelni kell cikkeket a saját szakterületünkön, esetleg publikálni szakmai cikkeket és még sorolhatnám...
TB: Milyen egyéb információkat kérnek le a munkaadók az álláskeresőkről? Igaz az, hogy megnézik a facebook profilokat is? Ha igen, akkor mit érdemes tenni?
PK: Én nem nagyon nézegettem senkinek a facebook profilját, ha szakmailag megfelelő volt. A fiatalabb generációk viszont szeretnek tájékozódni ezen a fronton is. Ebből kifolyólag, ha nem szeretnénk, hogy minden információt lássanak rólunk, akkor a biztonsági beállításokban le kell tiltani hogy bárki láthassa a jelenlétünket. Egyesek fanntázia néven vannak jelen emiatt a facebook-on.
Persze erre csak akkor van szükség ha valaki nehezen vállalható vagy nagyon szélsőséges nézeteket képvisel politikailag vagy egyéb más irányba, ami az emberek nagy részénél kiveri a biztosítékot. Én a saját ismerőseim postjaiból és azok rendszerességéből is meg tudok állapítani sok mindent róluk pszichológiai értelemben, de ettől még ők lehetnek jó szakemberek a saját területükön.
TB: Miben tudsz Te segíteni az álláskeresőknek?
PK: Én a karrier aspektusában felmerülő minden kérdésben a segítségére tudok lenni a hozzám fordulóknak. Konkrétabban: álláskeresésben, karrier váltásban, CV írásban, interjúra való felkészülésben, karrier tervezésben, pályamódosításban és minden másban, ami arra vonatkozik, hogy valaki többet hozzon ki a karrierjéből, önmagából és a fizetéséből a jelenleginél.
TB: Van-e valami záró jótanácsod az álláskeresők számára?
PK: Mindenkinek legyen megfelelő fotója minden online felületen, mert ez egy élmény alapú társadalom. Perception is reality - a benyomás az valóság, amit a fotód mutat rólad, azt fogják gondolni. Ne sajnáljatok beruházni egy jó fotóra, mert valóban sok múlik rajta! ;)
Kriszti elérhetőségei:
http://thecareercoach.hu/kapcsolat/
Commentaires